Θάνος Σώρας


Επιμέλεια: Στέλιος Τσεβάς

Τον Θάνο Σώρα οι πιο πολλοί δεν τον έχετε γνωρίσει ακόμη. Όπως τους περισσότερους από οσους θα άξιζε να γνωρίζετε. Τον γνώρισα τυχαία κάπου στο ενδιάμεσο μεταξύ Νομικής Σχολής και internet. Μαζί δουλέψαμε για την Ονειροεκδοτική. Συμφωνείς ή διαφωνείς με την τέχνη του, δε μπορείς παρά να ασχοληθείς με αυτόν τον τόσο καθημερινό -μα ταυτόχρονα τόσο ξεχωριστό- συνομήλικό μας "μικρό" συγγραφέα. Ο τύπος αυτός εξέδωσε πρόσφατα το πρώτο του μυθιστόρημα από τις εκδόσεις "Άπαρσις" και αποφάσισα να σας τον συστήσω μέσα από μια σύντομη συζήτησή μας.

-Δυο λόγια για τον Θάνο Σώρα;

Σπουδάζω στη Νομική Αθηνών, παράλληλα δουλεύω ως ασκούμενος δικηγόρος. Ζω και μεγάλωσα στον Πειραιά. Λύκειο τελείωσα την Ιωνίδειο Σχολή. Στην εφηβεία μου έπαιξα στην ομάδα υδατοσφαίρισης του Εθνικού Πειραιά στην Α1 κατηγορία. Από μουσική λατρεύω τους Active Member και τη Νατάσσα Μποφίλιου. Αν και πρεσβεύουν διαφορετικά είδη μουσικής, τους θεωρώ σύμβολα της εποχής μας. Αγαπώ τον καφέ με την παρέα μου στην Πλάκα, για μένα είναι ιεροτελεστία, και τα βραδινά ραντεβού για κρασί στο Θησείο. 

-Πως συνδυάζεται η νομική επιστήμη με την καλλιτεχνική ευαισθησία;

Όσο κι αν ακουστεί παράξενο συνδυάζονται. Θα μιλήσω περιπτωσιολογικά και εξ εμπειρίας. Η Ποινική Επιστήμη είναι Τέχνη. Κάθε ποινική υπόθεση συνιστά ένα ολοκληρωμένο μυθιστόρημα. Δράστης-θύμα-ιστορία. Ο Δικηγόρος είναι ο αφηγητής της ιστορίας που την αποκαλύπτει από τη δική του οπτική.  Συνεπαίρνει τον αναγνώστη που είναι το ακροατήριο. Οι δικαστές είναι οι από μηχανής θεοί που λύνουν το δράμα και επέρχεται η λύτρωση.

-Για ποιο λόγο γράφεις; από που εμπνέεσαι ως προς το περιεχόμενο και από ποιους λογοτέχνες/ποιητές αντλείς τεχνικές;

Στη βιβλιοθήκη μου έχω ξεχωριστά ράφια για την Κική Δημουλά και τη Μάρω Βαμβουνάκη. Τη Δημουλά άργησα να την αγαπήσω, μα κάθε Κυριακή μια ποιητική της συλλογή συντροφεύει τον καφέ μου. Μ’ έχει διδάξει να σκαλίζω ένα ποίημα σαν άγαλμα. Τη Βαμβουνάκη μου την έμαθε η φίλη μου Γεωργία Δρακάκη στο πρώτο έτος. Αγαπημένο βιβλίο: ‘’Η μοναξιά είναι από χώμα’’.  Από ξένη λογοτεχνία είμαι πιστός της Yoko Ogawa. Μου έμαθε να εκφράζομαι στα γραπτά μου με  εγκράτεια και απλότητα.

-Ποια τα έργα σου μέχρι σήμερα; Τι σε κερδίζει περισσότερο: η ποίηση ή η λογοτεχνία;

Ξεκίνησα δειλά τη συγγραφική μου καριέρα με μια ποιητική συλλογή, τη "Μέγιστη Πλήμμη", στο δεύτερο έτος με την υποστήριξη και την πίστη συμφοιτητών. Οι ‘’Σημαδεμένοι κρόταφοι’’ εκδόθηκαν πιο μεθοδευμένα από τις εκδόσεις Άπαρσις. Έγινε μια πολλή σωστή δουλειά, άκρως καλλιτεχνική. Το βιβλίο από μόνο του έχει αυτόνομη ζωή.
Πάντα ήμουν και θα είμαι οπαδός της ποίησης. Εκεί καταφεύγω σε κάθε έντονη στιγμή μου. Ακόμα και οι ‘’Σημαδεμένοι Κρόταφοι’’ δεν είναι αμιγώς πεζό κείμενο. Πέρασα στο κείμενο τη λυρικότητα που έχω ‘’κληρονομήσει’’ από την ποίηση.

-Τι πραγματεύεται το πιο πρόσφατό σου έργο κι από που μπορούμε να το προμηθευτούμε;

Οι ‘’Σημαδεμένοι Κρόταφοι’’ είναι ένα ερωτικό-ψυχολογικό μυθιστόρημα γραμμένο με εγκληματολογικούς όρους. Οι πρωταγωνιστές έχουν μπλεχτεί σ’ ένα ερωτικό τρίγωνο. Καθώς περνούν οι σελίδες παρακολουθούμε τις διακυμάνσεις του ψυχολογικού τους κόσμου. Νιώθουν προδομένοι και αποζητούν να βλάψουν, με το χειρότερο τρόπο, το άτομο στο οποίο έχουν αφιερώσει τη ζωή τους. Ο έρωτας αντί να δίνει ζωή, πληγώνει, έχει μελανό, αντί για κόκκινο αίμα. Αυτό που θέλω να κάνω φανερό είναι πως όλοι τους έχουν δίκιο και ταυτόχρονα άδικο. Όλα ξεκινούν από τη λανθασμένη νεανική οπτική που έχουν πλάσει για την αγάπη. Κτητικοί μέχρι τέλους, φτάνουν σε ακραία σημεία, καταφεύγουν μέχρι και στο έγκλημα. Εντούτοις, γνωρίζουν πως κάνουν λάθος. Μάχονται για όσα έχουν προ πολού χάσει. Μα στη διαδρομή μαθαίνουν. Το λάθος γίνεται αφορμή για αναγέννηση. Το βιβλίο αντικατοπτρίζει την προσωπική μάχη του καθενός από μας να ξεφύγει από το κακοφορμισμένο παρελθόν και να βρει στέρεο καταφύγιο στο μέλλον. Σβήνει τα φαντάσματα της Μνήμης και τα κάνει ψήγματα ελπίδας. Επίσης πραγματεύομαι θέματα όπως η τύχη, η μοίρα και ο προσωπικός δρόμος τους καθενός προς την τελείωσή του.
Το βιβλίο κυκλοφορεί από τη Δευτέρα 8 Ιουλίου σε μεγάλα βιβλιοπωλεία της Αθήνας (Πολιτεία, Πρωτοπορία, Ιανός, Χρηστάκης, Public), αλλά και σε μικρότερα και σε Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις.

-Τι ανταπόκριση συναντά η λογοτεχνική σου δραστηριότητα από τους συνομηλίκους σου;

Ο δικός μου κύκλος, κυρίως αυτός της Νομικής, διαβάζει. Πολύ. Και καλή λογοτεχνία. Όσοι ψάχνονται, αυτόματα διαβάζουν. Οι φίλοι μου με στήριξαν πολύ, κι όσοι έχουν διαβάσει ήδη το βιβλίο έχουν ποντάρει σε μένα. Εύχομαι το μυθιστόρημα να έχει ενθαρρυντικό αντίκτυπο και στο υπόλοιπο αναγνωστικό κοινό. Ίδωμεν.

-Πως φαντάζεσαι τον Θάνο σε δέκα χρόνια; 

Με φαντάζομαι με δύο τρόπους. Είτε ως ποινικολόγο, όχι στείρο δικηγόρο, αλλά ενεργό επιστήμονα της Εγκληματολογίας και ταυτόχρονα συγγραφέα στην Αθήνα. Είτε να ανοίγω κάθε πρωί στις 8 την πόρτα του δικού μου βιβλιοπωλείο, που θα βρίσκεται στο λιμάνι σ’ ένα νησί του Αιγαίου. Με την οικογένεια μου μακριά από όλα. Τίποτα το ενδιάμεσο.






0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου